
Riigikogu meediakajastuste analüüs (mai – oktoober 2005) 

Tarmu Tammerk (RiTo 12), Korruptsioonivaba Eesti 

Restoraniarved, taksokulu, isiklike sõitude hüvitised... selliseid etteheiteid saab teha ainult 

101 inimesele. Mõeldes seadusandliku kogu mainele, tuleneb siit Riigikogu suur vastutus nii 

kuluhüvitiste kasutamisel kui ka hüviste teemal ajakirjandusega suhtlemisel. 

Mai-juuni 

2005. aasta mais ja juunis tõmbas Riigikoguga seonduvalt meedia tähelepanu kõige enam e-

hääletamine, välireklaami keelustamine ja piirilepingu ratifitseerimine. Kõik kolm teemat on 

seotud Riigikogu seadusandliku tegevusega. 

E-hääletamise teemal oli ajakirjanduses elav debatt, mida hoidis üleval eelnõu mitmekordne 

vastuvõtmine-tagasilükkamine. See võimaldas pidada mitte ainult parteipoliitilist, vaid ka 

sisulist arutelu, kus esitati rohkesti teoreetilisi argumente (näiteks Ivar Tallo, Postimees, 12. 

mai). 

Teemakäsitlust elavdas tunduvalt asjaolu, et meediaorganisatsioonid asusid erinevatele 

seisukohtadele. Postimees suhtus skeptiliselt, Äripäev ja Eesti Päevaleht toetavalt. 

Tulemuseks oli suur kommentaaride, repliikide, juhtkirjade arv (võrreldes teiste teemadega). 

Kõnelema pääses ka eelnõu menetlust juhtinud põhiseaduskomisjon, kuigi enamasti 

uudisteagentuuride uudistes, mitte lehelugudes. 

E-hääletamise ümber puhkenud vaidlus andis ajakirjandusele põhjuse analüüsida 

seadusloomet laiemalt, kaasa arvatud Riigikogu ja presidendi institutsiooni suhteid (näiteks 

Eesti Päevaleht, 29. juuni: “Rüütel ajab üha jõulisemat joont”). Harilikult selliseid analüüse ei 

ilmu. 

Poliitilise välireklaami keelustamine sai meedia valdava toetuse osaliseks. Seda 

seadusandlikku initsiatiivi toetas mitu meediaväljaannet, samuti kõlas toetuseks rahva hääl 

lugejakirjades. Keskfraktsiooni esindaja Evelyn Sepa retoorika poliitilise kommunikatsiooni 

kägistamisest (Postimees, 6. juuni: “Vaikiva ajastu hiiliv tagasitulek”) jäi aga hüüdjaks 

hääleks kõrbes. Postimees näiteks naeruvääristab seda kartust 10. juuni kommentaaris. Mart 

Kadastik naeruvääristab 14. juunil omakorda keelustamise tuhinat. 

Piirilepingute sõlmimise ja ratifitseerimise vastaste hääl kajas meedias võimsamalt kui 

võinuks eeldada eelnevate seisukohtade põhjal. Üks põhjus on see, et ajakirjandus tunneb 

teravdatud huvi põhivooluga konfliktis olevate seisukohtade vastu. Suurt aktiivsust näitas 

üles Isamaaliit, kelle esindajaid ohtralt tsiteeriti ning kelle arvamuslugusid (ennekõike Tõnis 

Lukase omi) avaldati eriti maakonnalehtedes. Lühemaajaliselt kerkis esile Res Publica 

vastuseis lepingute ratifitseerimisele. 

Lepinguid kaitses avalikkuses Riigikogu liikmeist enim Kristiina Ojuland, kes oma seisukohti 

väljendas peamiselt maakonnalehtede arvamuslugude kaudu. Kuna uudisväärtuste hulka 



kuulub konfliktsus, domineeris piirilepingutega seoses kriitiline noot (tüüplähenemine: 

“Isamaaliit kritiseerib riigijuhte”). 

Piirilepingute teemat toitis meedias ka Eesti Televisiooni 18. mai saade „Foorum”, sest saate 

külalised esinesid ebatavaliselt kirglikult ja emotsionaalselt. See tõi omakorda kaasa 

kommentaare saate sisu ja vormi kohta. 

Piirilepete ratifitseerimine Riigikogus 20. juunil sai eeldatult ulatusliku meediatähelepanu 

osaliseks, koos sellele järgnenud Venemaa reaktsiooniga. 

Piirilepingu ja teiste Venemaaga seotud teemade puhul on märkimisväärne väliskomisjoni 

aseesimehe Marko Mihkelsoni sage esinemine kõneisikuna. Põhjuseks võib olla ajakirjanike 

harjumus pöörduda tuntuks saanud hästiinformeeritud allika poole. Teisalt aga Mihkelsoni 

kui vastse opositsionääri tunduvalt julgemad seisukohavõtud Venemaa küsimuses, eriti kui 

arvestada Enn Eesmaa väljakuulutatud positiivsemat tooni suhetes Venemaaga. Mihkelson oli 

vaadeldaval perioodil jätkuvalt aktiivne kõneisik, näiteks tema kommentaar “Venemaa 

järelkajad ei üllata” 22. juuni Eesti Päevalehes. 

Juhtub harva, et komisjoni töö saab uudisloo aluseks. Näiteks 27. mai Postimehes 

“Väliskomisjon soovitab karmi Vene-poliitikat”. Loos esineb komisjoni aseesimees 

Mihkelson, kes toetab jõulist Kremli-kriitilist poliitikat, komisjoni esimees Eesmaa sõna ei 

saa. Või 29. mai Eesti Televisioonis ”Aeg luubis” – kajastab taas Mihkelsoni vaateid 

väliskomisjoni Venemaa-strateegiast. 

Kui eelmise kolme teema puhul vaadeldi Riigikogu kui institutsiooni neutraalses valguses, 

siis pahameelt tekitas seadusandlik kogu “kahe tooli” loos ehk vaidluses selle üle, kas 

Riigikogu liikmed võivad kuuluda kohalikesse volikogudesse. Näiteks kritiseerib Pärnu 

Postimees Riigikogu oma 1. juuni juhtkirjas: “Selles mõttes on presidendi otsus sellele kahel 

toolil istumisele käsi ette panna igati riigimehelik käitumine.” Või Eesti Päevalehe 13. mai 

repliik: “Ärge raisake kahte tooli”. Teema sai palju tähelepanu konflikti tõttu põhiseaduslike 

institutsioonide vahel. Ka uudislugudes andsid ajalehed märku oma negatiivsest hoiakust 

Riigikogu otsuse suhtes lubada kahel kohal töötamist. Näiteks 13. mai Eesti Päevalehes 

“Muutlik poliittahe põlistas kahel ametikohal istumise” või ETV Online'is “Poliitikud taganesid 

oma tõekspidamistest”. 

Teema, mis tõstis avalikkuse ootusi Riigikogu suhtes, puudutas Euroopa Liidu 

põhiseaduslikku lepet. Miks ei saa rahvas referendumil hääletada Euroopa põhiseadust? Miks 

tehakse see meie eest ära selja taga? Näiteks 31. mai Põhjaranniku /Severnoje Poberežje 

juhtkiri: “Rahva arvamus ei huvita” (tõukub Juhan Kivirähki Postimehe kommentaarist 

eelmisel päeval). 

Põhjarannik kirjutab: “Rahvas harjub sellega, et tema seisukoht riiki ei huvita, ja ka riik 

harjub rahva seisukohta mitte küsima. Ning kahjuks ei vähenda seda lõhet ka valimiseelsed 

otsustused riigi rahakotist makstava sotsiaalraha suurendamiseks. Sest rahvas juba teab, et 

küllap see teise kamaluga jälle ära võetakse.” 



Tuleb valmis olla, et rahva osaluse teema tuleb kindlasti esile edaspidi, kui Euroopa 

põhiseaduse arutelud jätkuvad ning Riigikogu peab põhjendama, miks rahvast otsustamise 

ligi ei lasta (isegi siis, kui rahvas sellest lepingust eriti huvitatud pole). 

Avalikud arutelud. Iseloomulik on ökomaksuteemaline avalik arutelu Valges saalis 3. juunil. 

Seda kajastasid Eesti Televisioon ja TV3, ajalehed sellele ei reageerinud. Harilikult on suurtel 

avalikel aruteludel kohal erinevad osapooled. Nad on ajakirjanikele korraga ja hästi 

kättesaadavad. On hea, kui Riigikogu suudab sellistele aruteludele kaasata asja tundvaid 

ajakirjanikke, kes saaksid suhteliselt hõlpsalt teemaga kurssi. 

Kriitilist tooni kandsid meedias materjalid, mis kajastasid parlamendi uusi jõujooni. 

Komisjonide esimeeste vahetused, suursaadikute määramine, riigiettevõtete nõukogudesse 

nimetamised. Tüüpilised pealkirjad on “Soojad kohad omadele” (Vesti, 17. mai); 

“Keskerakond riisus koore riigifirmade nõukogudes” ( Postimees, 18. mai). Kuigi vahetuste 

läbiviijad kinnitasid, et nii toimitakse alati uue võimu puhul, jäi kõlama kriitikute hääl, nii 

meedia enda kui ka poliitikute-opositsionääride oma. 

Riigikogu esimees Ene Ergma sai mais ja juunis diskutiivse diskursuse osaks ajakirjanduse 

reguleerimise teemaga (“Ergma ja Palmaru tahavad meedia tegevust piirata”, Postimees, 28. 

juuni). Sellele järgnesid teiste kanalite samast tonaalsusest kantud materjalid. Järellainetus 

jätkus maakonnalehtedes (näiteks Tõnis Tõnisson ajalehes Nädaline 30 . juunil : “Peegli 

purustamine ei muuda asju paremaks”). Ergma (hilinenud) vastulause jääb järgmisse 

vaatlusperioodi (arvamusartikkel Postimehes juulikuus), kuid maist ja juunist jääb Riigikogu 

esimees meediast meelde ajakirjanduspoliitilise konflikti ühe peategelasena. 

Traditsiooniliselt tabab meedia kriitika Riigikogu liikmete hüvitistega seotut. Juhtivat rolli 

mängib endiselt SL Õhtuleht , kes regulaarselt jälgib kuluhüvitiste ja ametiprivileegide 

teemat. 

Näiteks 13. mai SL Õhtulehe “Riigikogu Res Publica liikmeid tabas autosõidubuum”, kus on 

juttu kuluhüvitistest ja bensiinile kuluvatest hiigelsummadest. Riigikogu liikmete selgitused 

selliste lugude kohta pole enamasti veenvad, vahel on nad ka üleolevad ja tekitavad seega 

avalikkuses veelgi enam trotsi. On tähelepanuväärne, et nimetatud SL Õhtulehe artiklis 

vastab Marko Mihkelson küsimustele pressiesindaja kaudu, muidu on tegemist ühe avatuma 

Riigikogu liikmega. 

Kuigi hüvitistega seonduv ilmub algul ühes kanalis (harilikult SL Õhtulehes), jõuavad need 

uudised operatiivselt teiste kanalite online-väljaannetesse, kus tekitavad elevust ja fooni 

“jälle krabatakse rahva raha”. 

Sama kehtib Riigikogu liikmete sellise tegevuse kohta, mille kooskõla Riigikogu liikme 

staatusega võib tekitada küsimusi. Näiteks SL Õhtulehe 28. juuni uudis “Riigikogulane Tarmo 

Leinatamm juhib Õllesummeri telesaadet” koos hukkamõistva juhtkirjaga “Purjus riik” ilmus 

refereeringuna samal ja järgmisel päeval kokku 7 kanalis, nii meelelahutuslikes kui ka 

tõsisemates, läbivaks noodiks Riigikogu soosiv suhtumine alkoholismi. Sellised materjalid 

mängivad oma osa Riigikogu üldise maine kujunemisel. 



Teema “Ojulandil maastur maksumaksja kulul”, mis taas sai alguse SL Õhtulehest (10. mai), 

jõudis samal päeval paljudesse online-väljaannetesse ning nagu tavaks, järgmisel päeval 

venekeelsesse pressi. 

Vahel satub Riigikogu negatiivsesse konteksti üksnes seetõttu, et mingisse loosse on 

segatud Riigikogu liige, seejuures ei seostu lugu seadusandja tegevuse ega staatusega. 

Näiteks teema “Ojulandi lambad tekitavad tüli”, mis algas 10. juunil Eesti Päevalehes, tootis 

nelja päeva jooksul eri kanalites 11 ajakirjanduslikku materjali. 

Neutraalsemat kajastust Riigikogu üksikliikmete ebatraditsioonilise tegevuse kajastamisel 

pakub raadio, kus tavaliselt piirdutakse leheülevaadetega ning ei arendata teemat uudistes 

edasi. Samas leiavad need nn ekstsessid äramärkimist raadio nädalalõpu jutusaadetes. 

Juuli-august 

Juulis ja augustis oli Riigikogu tegevust kajastavaid materjale meedias mahuliselt ligikaudu 

2/3 võrra vähem kui eelmisel vaatlusperioodil (mai ja juuni). Seoses suvepuhkusega kahanes 

nii seadusloome, komisjonide ja fraktsioonide kui ka Riigikogu juhatuse töö kajastamine. 

Mahult peaaegu samale tasemele jäi Riigikogu Kantselei töö kajastamine. Siin oli tihti 

tegemist lühiuudistega rutiinsest tegevusest, aga ka selgitusi Riigikogu liikmete tegevuse 

kohta (uued autod; Riigikogu kodulehe kasutamine parteide propageerimiseks jms). 

Žanriliselt on märkimisväärne, et kommentaare on samas suurusjärgus kui eelmisel 

kahekuisel vaatlusperioodil. See on märk Riigikogu liikmete usinast suvisest seisukohtade 

selgitamisest maakonnalehtedes. Paljud Riigikogu liikmed kirjutasid kevadhooajal vastu 

võetud olulistest seadustest; teised märgistasid valimiskampaania algust. 

Kuigi august oli ametlik Riigikogu liikmete puhkusekuu, ei ole meediakajastuses juulil ja 

augustil erilist vahet, sest augustis hakkasid hoogsalt ilmuma valimiseelsed materjalid. 

Meediakajastusest ei selgu, et juulis oli Riigikogu liikmeil tööaeg, augustis aga puhkus. 

Mõlemal kuul figureeris Riigikogu meedias suhteliselt võrdselt, kuigi eri nüanssidega. 

Meediapildist ei saa tuletada, kas Riigikogu juhatus või kantselei olid teinud otsuse: juulis 

Riigikogu töötab, komisjonid väljastavad seisukohti jne ning augustis seadusandjad 

puhkavad, siis tegeleme ainult rutiinsete ja möödapääsmatute asjadega. Näiteks kirjutab 

Õpetajate Leht 19 . augustil, et 10. augustil arutasid riigikogulased haridusministri juures 

õppekavu. Kajastatud sai ka puhkuseteema ise (kas august on Riigikogu õige puhkusekuu), 

näiteks Pärnu Postimehes. 

Varasemate aastatega võrreldes oli meeldivalt tagasihoidlikumalt kajastatud Riigikogu 

liikmete “suvelugusid” (skandaali maiguga ülemeelikud puhkuseveetmise lood). Suveteemat 

siiski esineb; näiteks Heimar Lenk arvustab bikiine (SL Õhtuleht), Õllesummeril osalemine 

(Evelyn Sepp), Raivo Järvi eelistab Vääna randa (SL Õhtuleht). Ent tegemist oli neutraalses 

stiilis materjalidega, Riigikogu maine seisukohalt on positiivne, et puudus püsirubriik 

“Riigikogu liikmete vabaõhuskandaalid”. 



Seadusloomet puudutavatest teemadest jäi juulikuusse piirileppe ratifitseerimisele järgnenu 

(Riigikogu ratifitseeris lepingud 20. juunil, Venemaa teatas allkirjade tagasivõtmisest juuni 

lõpus). Ilmus mitmeid kommentaare ekspertidelt, uudislugusid Venemaa reaktsioonidest. 

Erakondadest olid aktiivsemad opositsiooniparteid Res Publica ja Isamaaliit. Eraldi teemana 

kerkis Riigikogu liikmete visiit Petserimaale. 

Märkimisväärne on, et ajakirjanduses ei analüüsitud Riigikogu ratifitseerimisotsust 

(preambulat), vaid keskenduti ennekõike Venemaa reaktsioonile. Seadusandliku kogu 

tegevust Eesti ajakirjanduses sisuliselt ei hinnatud. 

Piirileppe teemat kajastas aktiivselt ka Eesti venekeelne press, enamjaolt oli tegemist 

eestikeelsete lehtede materjalide ümbertrükiga, ühepäevase lõtkuga, nagu vene pressil 

kombeks. Vähestel juhtudel pakkusid venekeelsed lehed Riigikogu tegevusest ka 

originaalmaterjali, näiteks USA kongresmenide kohtumine Riigikogu liikmetega (31. augusti 

Molodjož Estonii). 

Taas kogu meedia juurde: üksikud materjalid ilmusid liiklusalase seadustiku teemal, näiteks 

ratastooli tähise võltsimine; 19. augustil Võrus toimunud protest liikluskindlustuse seaduse 

muudatuste vastu ning selle järelkajad. Suve jooksul tõstatati põgusalt ka Iraagi missiooni 

pikendamise teemat. 

Kohalikud valimised olid päevakorras nii juulis kui ka augustis. Juuli algul oli press täis 

järelkajasid poliitilise välireklaami piiramise otsusele. Tooni andsid maakonnalehtedes 

ilmunud Riigikogu liikmete arvamusartiklid (ennekõike sotsiaaldemokraat Jarno Laur, kes 

otsust kiitis). Välireklaami teema sai sisse uue hoo, kui juuli lõpus ilmusid Reformierakonna 

ja Keskerakonna plakatid. 

Palju kirjutati e-hääletamisest seoses presidendi otsusega seadust mitte välja kuulutada. 

Taas väärib märkimist, et seadusemuudatuse kvalitatiivset analüüsi ekspertidelt oli vähe. 

Enamasti võtsid sõna erakondade esindajad, kes kordasid oma Riigikogu saalist tuttavaid 

mõttekäike. 

August lisas teemade ringi linnapea- ja vallavanema kandidaatide nimetamise. 

Kandideerimine tõi esile küsimuse, mis Riigikogule avalikkuses tugevalt varju heitis: kas 

Riigikogu liikmel on õige kandideerida kohalikku omavalitsusse. 

26. augusti Hiiu Leht nimetab juhtkirjas sellist käitumist “poliitiliseks kõlvatuseks”. 

Samalaadset muret avaldab 3. augusti Sõnumitooja jt. Kostavad üleskutsed mitte hääletada 

Riigikogu liikmete poolt, sest nad nagunii kohalikku võimuorganisse tööle ei lähe. Sellel 

foonil ei ole aga kuulda Riigikogu liikmete selgitavat häält, miks nad kandideerivad 

seadusandja positsioonilt kohalikul tasandil. 

Teine pahameeleallikas Riigikogu kui institutsiooni vastu on seotud palkadega. 17. augusti 

Postimehe kommentaaris “Võrdsed ja veel võrdsemad” on juttu sellest, et Riigikogu 

palgasüsteem on ebaõiglane (Kaire Uusen). “Miks Eesti parlamendi töö väärtuslikum on, ei 

oska ükski Eesti võimuesindaja selgitada,” öeldakse kommentaaris. Kommentaari esile 



kutsunud 17. augusti uudislugu “Seadus kergitab valitud ametnike palka” juhib tähelepanu 

sellele, et soodsate seadusesätete tõttu kerkib Riigikogu liikmete palk koos 30-protsendilise 

esindustasuga järgmisel aastal peaaegu 50 000 kroonini kuus ning 2009. aastal ligi 60 000 

kroonini. 

Artiklis tsiteeritakse Riigikogu esimeest Ene Ergmat, kes lubab, et Riigikogus hakatakse 

lähitulevikus siiski arutama ka riigikogulaste tööga seotud küsimusi, sealhulgas 

palgaküsimusi. 

Euroopa Liidu temaatika pole Riigikogu kontekstis vaatlusalusel perioodil eriti aktuaalne. 

Juuli alguses on veel juttu Euroopa Liidu põhiseadusleppest; eurost kõneldakse augustis. 

Riivatakse ka suhkrutrahvi ja gaasiturgu (sealhulgas etteheited Riigikogu Euroopa asjade 

komisjonile, kes piisavalt harmoneerimisel silma peal ei hoidvat). 

Nii Riigikogu liige kui ka ametnik satuvad kindlasti meedia huviorbiiti autodega seoses. 

Neutraalne näide: BNS-i 25. augusti lühiuudis “Riigikogu esindaja europarlamendi juures sai 

ametiauto”. 

Juuli-augusti “autoafääri” keskmes on aga Riigikogu aseesimees Taavi Veskimägi (29. 

augusti SL Õhtuleht: “Respublikaan Veskimägi tuttuus kompressor-mersu”). On 

sümptomaatiline, et tabloidlehe loo trükib peaaegu täiel kujul ümber kvaliteetleht Postimees, 

muudest kanalitest rääkimata (“Veskimägi sai uue ameti-Mercedese”, Postimees Online, 29. 

august ). Ilmekas on, et see autolugu on üks väheseid juhtusid, kus Riigikogu pressisekretär 

kõneisikuna nimeliselt artiklisse lülitatakse. 

Peaaegu igal kuul õnnestub mõnel Riigikogu liikmel end avalikkuse jaoks teadvustada kui 

hüvitiste nurikasutaja. Vaatlusperioodi eredaim näide on Toomas Alatalu “merekarpidega 

maiustamine”, mis algas 4. augusti SL Õhtulehe artikliga, rändas edasi teistesse kanalitesse 

ning teenis talle Linnalehelt tiitli nädala gurmaan. Veel kaks nädalat hiljem, 19. augustil, on 

Eesti Päevalehes lugejakiri, kus kurjustatakse: “Rahahädas on lastekodude juhatajad sunnitud 

töötajaid koondama. /.../ Ja siis loen ma riigikogulase Toomas Alatalu riigi rahadega 

prassimisest peentes söögikohtades. Kes on see härra? Keda ta esindab? Mis asju ta ajab 

anonüümsete kaaslastega kallites restoranides?” 

Veel hiljem, 23. augustil , kirjutab ajalehe Nädaline peatoimetaja: “Tarvitseb ainult meelde 

tuletada, kui häbematult käivad Riigikogu liikmed meie rahaga ümber – restoraniarved, 

taksokulu, isiklike sõitude hüvitised...” 

Selliseid etteheiteid saab Eesti Vabariigis teha ainult 101 inimesele. Mõeldes seadusandliku 

kogu mainele, tuleneb siit Riigikogu suur vastutus a) kuluhüvitiste kasutamisel ja b) hüviste 

teemal ajakirjandusega suhtlemisel. 

Peale suurte taksoarvete pälvib ajakirjanduse pahameele ka Riigikogu liikmete 

kõrgeprofiililine ja sage erakonnavahetus; augustis Tarmo Leinatamm. 



Kuigi Leinatamm lahkus Res Publicast 26. augustil, ilmus veel 23. augustil ajalehes 

Vooremaa tema Res Publicat kiitev artikkel (sama artikkel ka augusti alguses ajalehes Vali 

Uudised). Maakonnalehtedesse kirjutamisel tasub Riigikogu liikmeil jälgida, kas nende lugu 

ka trükivalgust näeb. Kui teatud aja jooksul mitte, tuleks artikkel tagasi võtta või ringi teha, 

et mitte ajale jalgu jääda. Arvestada tuleb, et arvamusartiklid võivad maakonnalehes jääda 

pikemaks ajaks sahtlisse, enne kui nad siiski ilmuvad (üleriigilistes lehtedes on pigem 

tavapärane, et mis kord sahtlisse jääb, sinna jääbki). 

Riigikogu esimees Ene Ergma, kes oli üks sagedamini mainitud kõneisikuid, jäi juulis 

meediasse endiselt eelmise kuu nn meediaregulatsiooni teemaga. Augustis kindlat teemat 

välja ei joonistunud, mis on ka puhkusega seoses ootuspärane. 

Suvekuudel oli Riigikogu meediakajastus suhteliselt vaoshoitud ja neutraalne. Ent ikkagi 

kerkisid üles teatud püsiteemad, mis avalikkust ärritavad ja Riigikogu kui institutsiooni 

mainele halvasti mõjuvad: Riigikogu liikmete palgad, Riigikogu liikmete kuluhüvitised 

(“gurmaanluse viljelemine rahva tasku najal” jms), Riigikogu liikmete kandideerimine 

kohalikesse võimuorganeisse (“peibutuspardid, mitte tõsised kommunaalpoliitikud”). 

September-oktoober 

Varasügisel domineeris meediapildis valimistemaatika. Mitmel valimistega seotud kuumal 

teemal oli küll otsene seos seadusandja tegevusega: poliitilise välireklaami keelust tulenenud 

kohukese- ja rukkililleskandaal ja nn kahe tooli keeld. 

Poliitilise välireklaami keelu jõustumist septembri keskel hindas ajakirjandus üldiselt 

positiivselt (näiteks Postimehe rubriik „Päeva pluss” 12. septembril). Pärast kohukese- ja 

rukkilillereklaamide ilmumist oktoobri algul võeti kriitilisem hoiak sooviga, et Riigikogu 

seaduse ringi teeks. Nii deklareerib 12. septembri SL Õhtulehe juhtkiri: “Ilmselt jõuab 

poliitreklaam inimesteni veelgi suuremas mahus ja veelgi ootamatul kujul kui varasematel 

aastatel, sest küllap on välireklaami keelamine reklaamibüroodele inspireerivalt mõjunud. Nii 

et küsimus poliitilise välireklaami keelustamise mõttekusest, aga ka selle mahtumine 

põhiseaduse alla jääb.” 

Poliitilise välireklaami keeluga mängimine sai ajakirjanduses laialdase hukkamõistu 

osaliseks. Hukkamõistus sisaldus etteheiteid seadusandjale, kes ise seaduse mõttest mööda 

hiilib. Tüüpilist hoiakut esindab ajalehe Põhjarannik / Severnoje Poberežje 4. oktoobri 

juhtkiri: “Reklaamifirmasid võib küll nutikuse eest tunnustada /.../. Arusaamatu on aga see, 

kuidas on suured erakonnad sellise küünilise avantüüriga kaasa läinud. Kui erakonnad, kes 

ise osalevad riigi juhtimises ja seaduste loomisel, hakkavad sedavõrd avalikult nihverdades 

kehtestatud reeglitest kõrvale hiilima, siis mida oodata tavakodanikult? Miks peaks tema 

toimuvat nähes vältima kõverteid seaduste täitmisel?“ 

Võib eeldada, et säärased juhtumid mõjuvad negatiivselt kogu Riigikogu usaldusväärsusele. 

Sõna “kohuke” esines vaatlusalustes materjalides 289 korda. 



Positiivselt võttis ajakirjandus vastu valimiste eelõhtul tehtud Riigikohtu otsuse, mis 

tunnistas põhiseadusega vastuolus olevaks seaduse, mis sätestas Riigikogu liikme võimaluse 

kuuluda samal ajal ka kohaliku omavalitsuse volikokku. 15. oktoobri Eesti Päevalehe juhtkiri 

teatab: “Riigikohtu otsus, mida toetasid juba kevadest saadik ka õiguskantsleri seisukohad, 

oli küll natuke hilinenud, kuid siiski õigeaegne.” 

Valimistega seoses pälvisid Riigikogus esindatud erakonnad meedia tähelepanu ka seoses 

debattidega e-hääletuse üle. 

Valimistel kandideerinud Riigikogu liikmed oma individuaalsete kampaaniatega suurt meedia 

tähelepanu ei köitnud. Enam pandi tähele omapäratsemist. Näiteks võib tuua Keskerakonna 

liikme Heimar Lengi üleskutse “Igale naisele kaine mees”, mis kandidaadi arvamusartiklina 

mitmes maakonnalehes ilmus ning uudistes ja kommentaarides rohket äramainimist leidis. 

Palju tähelepanu sai Keila-Joa majade ostu teema, kuid selle teravik oli Edgar Savisaarel, 

mitte institutsionaalselt Riigikogul. 

Haridusministri umbusaldusavaldus tõi meediasse kriitikat Riigikogu liikmete pihta, kes 

“kinkisid Mailis Repsile selles umbusalduse avaldamises võidu, sest küsimused olid 

sisutühjad” (Postimees, 14. september). 

Nagu varasemate parteivahetuste puhul, said ka vaatlusaluse perioodi erakonnavahetajad 

(eriti Tarmo Leinatamm) meedias emotsionaalsete reaktsioonide osaliseks. “Poliitjooksurlus 

on paha,” kuulutas lugejakiri 5. septembri Eesti Päevalehes. “Tegelikult on Leinatamm 

samasugune Faktulin nagu Lepikson, Mikser ja Kreitzberg. Kahju küll, lootsin, et 

kunstiinimeste hulgas on rohkem ausust ja eetilist ellusuhtumist.” 

Leinatamme erakonnavahetuse mõistab hukka ka Riigikogu Res Publica fraktsiooni liige 

Mihhail Lotman artiklis “Härrasmeeste kombed parlamendis” 5. septembri Postimehes. 

Artikkel on tähelepanuväärne selle poolest, et lahkab Riigikogu töö köögipoolt ehk kuidas 

fraktsiooni liikmed töösse suhtuvad. Selliseid sisevaateid fraktsioonide töökorraldusse 

üldiselt ajalehtedes ei ole, kuigi Riigikogu liikmed rõhutavad pidevalt, et kõige olulisem töö 

käib komisjonides ja fraktsioonides, mitte suures saalis. Ülaltoodud näide kuulub küll musta 

pesu pesemise rubriiki, kuid artikkel on oma harukordsuses silmatorkav. 

Perioodiliselt kerkib üles suure saali tühjuse teema. 18. oktoobri Äripäeva artiklis “Lipstoki 

selgitusi kuulas kümme saadikut” juhitakse tähelepanu asjaolule, et hoolimata valjust 

avalikust debatist äri ja poliitika ohtliku segunemise üle, ei tunne Riigikogu liikmed teema 

vastu huvi, kui see nende tööruumis üles tõstetakse. 

Suhteliselt tagasihoidlik meediakajastus saatis kolme kõrge ametniku – presidendi, 

riigikontrolöri ja õiguskantsleri – esinemisi Riigikogu ees. 

Meedia huviorbiiti ei jõua komisjonide tegevus. Erandiks on skandaalihõnguline 

uudisväärtus, näiteks rahandusminister Aivar Sõerdi kohmakas esinemine eelarve kaitsmisel. 

13. oktoobri SL Õhtulehe artiklis “Äpardunud rahandusministrit ei lubatud riigikogu 



kõnepulti” kirjutatakse: “Rahanduskomisjon otsustas esmaspäeval, et ei saada eelmisel 

korral äpardunud rahandusministrit riigikogu täiskogu ette lisaeelarve kohta aru andma.” 

Riigikogu igapäevasest tegevusest annab kõige süstemaatilisema ülevaate Eesti Raadio 

uudislõikude või lühiteadetega. 

Alati on meediale huvipakkuv Riigikogu liikmete kõrvaltegevus. SL Õhtulehe 12. oktoobri 

uudisest ”Enn Eesmaa tegi tööajast partei propagandasaadet” jõudsid viited 

enamikusseonline-väljaannetesse ja raadio lühiuudistesse, kaasa arvatud uudisteagentuuri 

BNS.Online-väljaannete jaoks on sellised uudised magus vahepala, mida aplalt kasutatakse. 

Maiuseks on ka Riigikogu liikmete sõidud eksootilistele maadele. Artikkel “Riigikogulased 

Tamm ja Männik sõidavad Hongkongi konverentsile” 28. oktoobri SL Õhtulehes kasutab 

näiteks kõneisikuna Riigikogu pressitalituse juhatajat, mida juhtub harva. 

Personaalia osas pälvis suurt tähelepanu Isamaaliidu fraktsiooni liige Mart Laar, kelle suur 

tsiteeritavus siinses meedias tulenes välispressi tähelepanust Eesti ekspeaministrile kui 

proportsionaalse tulumaksu edendajale. Laar tõusis Riigikogu liikmete meediakajastuses 

kolmandaks Taavi Veskimägi ja Juhan Partsi järel. 

9. septembri Eesti Päevaleht refereerib näiteks Laari artiklit The Wall Street Journalis: 

“Euroopa vajab reforme”. 

Riigikogu meediakajastus septembris ja oktoobris oli seotud ennekõike 16. oktoobril 

toimunud valimistega. Kuna tegemist oli kohalike võimuorganite valimistega, jagus 

Riigikogule ajakirjanduse tähelepanu napilt. Esikohal oli valimistemaatika. 

Joonis. Riigikogu töö üldine kajastatus meedias: mai – oktoober 2005 

 

 


